13okt

TIPS VOOR EEN ICT- JOB SOLLICITATIE

TIPS VOOR EEN ICT- JOB SOLLICITATIE

 

Je bent actief in de IT-sector en je hebt de knoop doorgehakt: je wil en zal veranderen van job. Je CV mag er zijn, je hebt heel wat tijd gestoken in de layout en look en je krijgt die eerste aanvraag voor een interview binnen. Op papier heb je al gescoord, maar nu moet je het face to face nog tot een goed einde brengen. Hoe bereid je je nu voor op zo’n gesprek? Hier zijn alvast 7 tips die je kunnen helpen bij een succesvol interview.

1. Kleed je voor de gelegenheid

De eerste indruk blijft belangrijk! Dit geldt nog meer voor hiring managers. Zij zijn namelijk diegene die beslist of je zal worden aangenomen of niet. Hoewel er in de IT-sector nog zelden wordt verwacht dat je in pak en das naar het gesprek komt, wordt aangeraden om zich steeds zo neutraal en netjes mogelijk te kleden. Jeans en sneakers zijn dus meestal niet de juiste keuze. Met een nette broek en een hemd raak je al een heel eind ver!

2. Kom op tijd 

Te laat komen is not done. Ga je toch te laat komen? Verwittig dan minstens vijf minuten vooraf. Wacht niet tot je al te laat bent om te verwittigen. Wat al zeker af te raden valt, is de werkgever helemaal niet op de hoogte brengen. Zoek vooraf op hoe lang je reis duurt, welke route je kan nemen en hou de contactgegevens van de werkgever bij de hand. Goed begonnen is half gewonnen!

Maak veel oogcontact en probeer rustig te blijven. Je houding en body language hebben een impact op hoe de interviewer het gesprek zal ervaren.

3. Wees voorbereid 

De website doornemen en weten wat het bedrijf doet is een goede basis. De beste manier om je voor te bereiden is vooraf enkele vragen te bedenken. Je maakt een goede indruk wanneer je inzichtelijke vragen stelt, afgestemd op de functie en het bedrijf. Denk zelf al eens na over mogelijke vragen die je kan hebben, bijvoorbeeld over het team waarin je zal terecht komen of over de jobinhoud. Weet je niet of je takenpakket ook coaching zal inhouden? Wat met het behalen van certificaten? Schrijf het neer en stel je vragen tijdens het interview. Vermijd oppervlakkige vragen over bijvoorbeeld welke wagen je zal krijgen, of hoe overuren uitbetaald worden. De werkgever zal zien dat je werk gemaakt hebt van je sollicitatie.

4. Weet met wie je praat 

De achtergrond van de manager(s) die je zal ontmoeten via LinkedIn al eens bekijken is een goed idee. Zo kan je je antwoorden en vragen beter afstemmen op je interviewer(s). Het heeft weinig zin om technische antwoorden te geven of technische vragen te stellen wanneer je met een recruiter/HR-persoon rond de tafel zit. Je kan ook kijken hoe lang de persoon al bij het bedrijf werkt, of waar die vroeger werkte, hoe lang ze in hun functie zitten, etc.

5. Wees authentiek 

Know yourself and be yourself! Weet wat je sterktes zijn voor de rol waarvoor je solliciteert en welke competenties je nog verder dient te ontwikkelen. Bedenk enkele voorbeelden uit je ervaring om dit aan te tonen dat maakt het geloofwaardiger. Overdrijf niet, maar durf ook je sterktes in de schijnwerper zetten. Je bent misschien wel perfect voor deze functie, maar je bent geen superman. Je hoeft niet naar de mond te praten, want dat is snel duidelijk voor een interviewer. Draai niet rond de pot en wijd niet uit. Indien je dit een moeilijke oefening vindt, kan je hier een aantal ‘key competencies’ met toelichting vinden.

6. Toon je altijd motivatie 

Je interesse in de functie en het bedrijf laten blijken tijdens het gesprek is essentieel. Je kan nog de perfecte match zijn op gebied van ervaring, als de interviewer jouw motivatie niet aanvoelt, zal je de job niet krijgen. Laat zien dat jij weet wat je wil en wees daarin consistent. Vind je het belangrijk om dichter bij huis te werken? Zeg dan niet dat je ook met 2 consultaties in gesprek bent. Hecht je belang aan een goede work-life balans? Speel hierop in als het bedrijf bijvoorbeeld flexibele werkuren aanbiedt.

7. Hou je interview positief 

Met deze tips kun je hopelijk al beter voorbereid naar je interview stappen. Een goed begin is het halve werk!

Tijdens je interview komt gegarandeerd de vraag: ‘waarom wil je veranderen?’. Onthoud dat een interviewer geen psycholoog is. Denk vooraf na wat je precies wil antwoorden op deze vraag. Wat is nu de meest essentiële reden om van job te veranderen? De reistijd is te lang en je kan de stress van dagelijkse file niet meer aan? Het klikt niet met je manager? Je bent je collega’s beu? Je hebt het gevoel dat je een bore-out krijgt? Pick one! Je hoeft niet alles wat volgens jou beter kan erbij te halen, want dan ga je klagen. Heb je er één gekozen? Zet dit nu om naar iets positief. Je wil dichter bij huis werken opdat je je tijd beter kan benutten. Je bent klaar om van nieuwe collega’s bij te leren. Je hebt er behoefte aan om nieuwe mensen te leren kennen. Je bent toe aan een nieuwe uitdaging en wil je leercurve opnieuw stimuleren. Dat is wat een werkgever wil horen!

Met deze tips kun je hopelijk al beter voorbereid naar je interview stappen. Een goed begin is het halve werk! Heb je toch nog vragen of wil je graag verder geadviseerd worden over hoe je een goed interview kan afleggen? Contacteer dan de Recruiters van ICT Recruiter Zij helpen je graag verder om ervoor te zorgen dat jouw interview een onvergetelijke indruk nalaat op je werkgever!

Concreet

  • Kleed je voor de gelegenheid. De eerste indruk blijft belangrijk! …
  • Kom op tijd. Te laat komen is not done. …
  • Wees voorbereid. De website doornemen en weten wat het bedrijf doet is een goede basis. …
  • Weet met wie je praat. …
  • Wees authentiek en to the point. …
  • Toon je motivatie. …
  • Hou je interview positief!
1 mrt. 2017
13okt

De 5 Fouten bij het werven van ICT’ers

De 5 Fouten bij het werven van ICT’ers

 

Het aantrekken van goede ICT’ers is een steeds grotere uitdaging  ‘Vroeger’ werkten ICT-specialisten alleen bij IT en ICT-bedrijven, tegenwoordig is bijna elke sector en bij zowat elk type organisatie is ICT onderdeel van het fundament geworden.

Iedereen wil de beste specialisten Dus: hoe haal je ze naar jouw bedrijf?

ICT Recruitment

ICT-specialisten recruiten is een vak op zich. Er zijn een aantal zaken die je wel maar ook vooral niet moet doen bij het werven van ICT’ers beter niet kunt doen.

  1. Verkeerde termen gebruiken
    Een goede ICT’er weet waarover hij praat. Hij kent de technologie en de tools uit zijn vakgebied. Maar ken jij ze ook?  je geen expert te zijn, maar verdiep je wel in de ICT-terminologie.!
  2. Te weinig kijken naar soft skills, vergeet vooral ook niet te kijken naar het persoonlijke aspect: de soft skills.in plaats van alleen naar zij/haar technische kennis.
  3. Kijk naar talent en vaardigheid, dan alleen naar jaren ervaring met bijvoorbeeld een specifieke programmeertaal.Natuurlijk, ervaring is belangrijk. Maar een gebrek aan ervaring kan gecompenseerd worden door leergierigheid, intelligentie en talent. In de deze wereld wordt alles snel doorontwikkeld:
  4. In je vacature te weinig aandacht besteden aan het werk zelf! Voor een it specialist is datgene wat hij gaat doen voor jouw bedrijf het allerbelangrijkst.
  5. Passief Recruiten (Vacatures PLAATSEN EN WACHTEN TOT ER OP GESOLLICITEERD WORD). Je zult actief moeten gaan sourcen, bellen, overtuigen etc.

 

ICT Recruiter – IT Recruitment Bureau

18jun

APPS FOR RECRUITERS

7 TIME MANAGEMENT APPS FOR RECRUITERS

As a recruiter, your time management skills are tested every minute of the day. You probably feel like there aren’t enough hours in a day to get everything done. This is where time management apps come into play—to help you get work done smarter, not harder.

There are 4 basic skills that you need as a HR professional to get everything done. Keeping a to-do list, planning your tasks, prioritizing them, and, of course, staying focused. Bonus points if you’re able to manage your stress.

While there isn’t an app that can do all the work for you (yet!), there are several you can use to improve each of the above skills. So let’s see what they’re about.

APPS TO WORK SMARTER, NOT HARDER

 

1.   TRELLO—PROJECT AND TIME MANAGEMENT APP

Based on the Kanban system, Trello uses cards moved between columns. This is to keep track of all the components of a project. The app itself is quite simple. Still, it’s highly customizable to fit the needs of your project perfectly. It’s free to use, but there are some premium features that you would need to pay for, like third-party integrations.

The app is built for workflow management. Using Trello can improve your time management skills significantly. You can keep track of timetables, deadlines, and overall workflow for any specified period of time.

 

 

 

2.   CALENDLY—SCHEDULING APPOINTMENTS

This is your usual calendar, with an upgrade. The app lets you schedule appointments and meetings—something that you have to do all the time. It can give you reminders of upcoming events so that you no longer have to remember everything on your own – which doesn’t always work out so well!

Calendly is one of the most user-friendly tools that track what’s happening and when it’s happening. With this app, you’ll never be surprised 10 minutes before an interview. You can personalize reminders according to how much time you need to prepare.

 

 

3.   SORTD—STREAMLINING INBOX

Having a hard time managing your inbox? This app integrates with your email account. You can drag and drop emails into multiple categories. By doing this you can easily prioritize your emails and plan for the day.

This browser extension can help you manage your time better. You’ll have a bird’s eye view of your email—so you’ll know which ones need immediate attention and which ones can wait.

 

 

4.   IAPPRECIATE—EMPLOYEE APPRECIATION

This app is great if you would like to give awards to employees or any kind of “thank you” messages. It has a lot of templates you can use, edit, print, or send directly to the employee.

You can send thank you notes, ecards, or even certificates automatically–it’s all within the app.  iAppreciate also lets you track how often you’ve made appreciation gestures. This way you know when you should make more of an effort to acknowledge someone’s contribution.

 

5.   PEOPLE FLUENT—PERFORMANCE MONITORING

This is one of the best apps out there for recruiting and performance monitoring. It enhances transparency and accountability in the candidate-recruiter relationship. With it, you can store necessary information about the performance of employees. This makes managing your recruiting process easier.

The app is multifunctional. It lets you store any kind of data and create talent profiles. You can manage data for compensation packages or conduct a recruiting process. PeopleFluent is useful for dealing with high-volume hiring or specialized headhunting.

 

 

6.   CRYSTAL—CANDIDATE ANALYSIS

Crystal Knows is a browser extension built for analyzing a candidate’s personality. You can use it in conjunction with their LinkedIn profile. It gives you data like their stress resistance level, personal preferences, or performance levels.

This browser extension can help you know how best to prepare for the interview with a candidate. You can better understand how their personality, personal preferences, and skillset might impact their overall job performance and if they’re the right candidate for your business or not.

 

 

7.   ZOHO RECRUIT—TASK MANAGER

This is for recruiters who need help with managing staffing agencies and corporations. With this app, you can organize resumes or put candidates into different categories. You can manage client’s demands, or the filing of contracts, all in one place.

Zoho Recruit can help save you a lot of time. You can use the app to post jobs, manage clients or contracts. You can even manage and evaluate candidate’s resumes or information—so that you can be selective in choosing candidates according to your client’s needs.

 

CONCLUSION

Time management is an issue for many HR professionals. There are so many things to manage and administer!  Luckily, there are apps that can help you with most of the tasks you need to do. Whether it’s project or employee management, showing appreciation, appointment scheduling, or really, just about anything else, there is an app for you.

What these apps have in common is that they make your workload more manageable. When you try to do everything alone, you put too much pressure on yourself. To increase the quality of your results, you’ll need to work smarter, not harder.

Berichtnavigatie